top of page
SPŘÁTELENÉ STRÁNKY
NENECHTE SI UJÍT
Tyto vlastnosti jsou pak u daného zvířete zesíleny do podoby, kdy se stává jejich ztělesněním a archetypem. Bajka tedy pracuje se symbolikou. Cílem bajky je kritizovat konkrétní společenské nešvary, působit na lidi a vychovávat je k odstranění těchto nešvarů. Nejčastěji se tak děje humornou formou, pomocí ironie a satiry. Jejich smyslem bývá dovést člověka a potažmo lidskou společnost k zamyšlení; ojedinělé jsou bajky s náboženským obsahem, např. v judaismu vrcholného středověku (Berechja ben Natronaj ha-Nakdan) i současnosti,[1] jejichž obsahem jsou duchovní aspekty poučení." – zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Bajka
Tvůrci seriálu Dinosaurové se nejspíš v přítomnosti svých spolukarmických přátel nudili natolik, že se rozhodli laskavou a humornou (ale přece velmi jasnou, nevyhýbavou a konkrétní) formou ostatním zprostředkovat, že každá absurdita lidského jednání a počínání zde už byla, protože co díl, to v podstatě popis schopnosti či spíš neschopnosti společenského spolusoužití (ve kterém se každý jedinec potýká se svými potřebami, radostmi a starostmi), kritika poukazující na špatný přístup k řešení takových témat a odpověď na možnost tento svůj přístup ve vlastním zájmu změnit.
Jinými slovy, každý si přeje být prospěšný a uznávaný, nikdo nechce být před ostatními za blbce, všichni touží po lásce, ale ne každý to přizná, protože by to znamenalo uznat, že je také jen člověk, který nemá sám sebe rád, protože mít sám sebe rád znamená čestně uznat, že lidé se potřebují navzájem, což je pod namyšlenou úroveň masky ega, které si "na oko" se vším poradí samo, ale pravda je jinde... Volba dinosaurů pro všechny aktéry byla oproti bajce klasické dle všech indicií zřejmě zvolena pro symboliku zaostalosti...
#naivita #slepádůvěra #vlastnílenost #upřednostňovánívlastníhoomezenéhopohodlípředláskoukbližnímusvému #neschopnostmezisebouvycházet #uznánívlastníchchyb #poučeníseznich #vzájemnéporozuměníaobjetíženěvdomácnostiipracujícímumuži
Všechny díly stojí za to...
https://www.csfd.cz/film/102214-dinosaurove/523761-bakteriologicka-valka/hraji/
https://www.csfd.cz/film/102214-dinosaurove/523748-oriskova-valka-dil-prvni/hraji/
https://www.csfd.cz/film/102214-dinosaurove/523749-oriskova-valka-dil-druhy/hraji/
https://www.csfd.cz/film/102214-dinosaurove/523763-rodicovske-opravneni/hraji/
https://www.csfd.cz/film/102214-dinosaurove/523764-a-prece-se-toci/recenze/
Dinosaurové (1991)
"Základem bajky je personifikace (zosobnění), kdy zvířata jednají a mluví jako lidé, případně je provázejí jiné nepřirozené jevy. Z tohoto jednání vyplyne nějaké poučení či kritika chyby, která ve většině případů bývá čtenářovi již známa. Jednotlivá zvířata tím získávají lidské vlastnosti, jež se pro ně stávají typické (např. liška je chytrá, až vychytralá, osel hloupý, vrána důmyslná, kočka požitkářská, lev spravedlivý vládce, medvěd těžkopádný dobrák, páv marnivý atp.) Kromě toho se zvířatům přisuzují standardizované role (ovce, případně jehně nebo kůzle vystupuje v roli oběti, vlk zase jako škůdce). Etologicky vzato, zvířata nemusí být nositeli těchto vlastností, lidé jim je však připisují na základě zjevu nebo chybného, avšak kanonizovaného pozorování (zejm. poznatky antických přírodovědců, např. v bajkách G. E. Lessinga).
Komentáře k filmu
Share Your ThoughtsBe the first to write a comment.
bottom of page